עריכה : אינג' ב. אילן מהנדס בניין
מאמר מספר 31 : הכנה לפני צביעה – לא פחות חשוב .(כולל הסבר לגבי ניקוי חול ).
הסיבות לצביעת מוצרי פלדה , מלבד הסיבה האסתטית, הם מניעת חלודה וצמצום הוצאות תחזוקה.
ככול שהצבע ישמור על המתכת לאורך זמן כך נוכל להימנע מתחזוקה יקרה וטיפול חוזר במתכת.
הצבע גורם לפני המתכת להיות פאסיביים ביחס לסביבה כלומר מונע תגובה של המתכת בנוכחות מים וחמצן מהאוויר, שמובילים לחלודה.
שלב ההכנה הוא שלב בעל חשיבות עליונה כיוון ששלב זה יקבע אם יישום מערכת הצבע תחזיק לתקופה ארוכה או שנאלץ לבצע עבודות תחזוקה כעבור זמן קצר.
נתייחס לשני מצבים שבהם צובעים את המתכת : צביעה לאחר ייצור וצביעה במסגרת תחזוקה של מוצר קיים.
צביעה לאחר ייצור
זהו המצב בו המוצר סיים את תהליך הייצור ומוכן לצביעה. לדוגמה: גדר או שער או סורג מעקה, מתקן כלשהו מפלדה, קונסטרוקציית פלדה וכיו"ב.
בסיומו של תהליך הייצור המוצר המתקבל מכיל כמויות גדולות של אבק, לכלוך, פיח, אבקת מתכת ו/או אבקת חלודה, גיצים וכו', זאת כתוצאה מכול המניפולציות שנעשו בחומר.
כדי שהצבע ידבק היטב למתכת ולא ללכלוך עלינו להסיר תחילה את הלכלוך .
במוצרי מסגרות המשולבים חיבורים בריתוך ,המקום הרגיש ביותר להתפתחות חלודה הוא תפרי הריתוך.
אם נביט לדוגמה במוצרי מתכת נפוצים כמו גדרות ושערים ניווכח שהחלודה בדרך כלל מתחילה בחיבורי הריתוך.
בריתוכים שנעשו באלקטרודות לדוגמה, חובה להסיר את ציפוי ההגנה סיגים (שלאקה ) לאחר הריתוך באופן מלא.
ציפוי זה חלש ואוורירי ומטרתו להגן על תפר הריתוך מהשפעות החמצן שבאוויר ולמנוע התקררות מהירה של תפר הריתוך.
זמן מועט לאחר סיום הריתוך ציפוי זה סיים את תפקידו ונדרש להסירו באופן מלא .אם לא נסיר אותו במלואו ונצבע עליו תוך זמן קצר תצוץ חלודה במקום זה.
ללא קשר לציפוי, תפרי הריתוך עשויים להכיל חרירים ותעלות זעירות שכולאים אוויר ולכלוך.
אם ניישם צבע ולא נטפל בתפרי הריתוך הגסים , אוויר זה עלול להשתחרר לאחר הצביעה וכך נוצרות תעלות המאפשרות גישה ישירה של אוויר ומים לברזל חשוף וליצירת חלודה.
לפיכך , יש לבצע את תפרי הריתוך באופן מקצועי ללא חורים וסדקים להסיר את "השלאקה" (סיגים ) באופן מלא במידה וריתכנו באלקטרודות . ריתוכים גסים יש ללטש לקבלת תפר חלק רציף ונקי .
בסביבת תפרי הריתוך יש בדרך כלל גרגרי ברזל, גיצים שעפים מתפר הריתוך ושנדבקו לברזל בסביבת הריתוך וגם אותם יש להסיר כיוון שאינם חלק מהמוצר, אחיזתם חלשה ועלולים לכלוא בסביבתם לכלוך ואוויר וצביעה עליהם לא תחזיק זמן רב.
במקומות בהם יש גיצים יש לשפשף ולהחליק את המקום על מנת להימנע מיצירת כיסי אוויר.
יש לשטוף את המוצר במים ולנגב היטב ולהמתין עד שפני השטח יבשים לחלוטין.
לעיתים חומרי הגלם מגיעים משומנים ממפעל היצור ולכן נדרש לשטוף היטב את השמן ולהסיר אותו אחרת הצבע לא יתחבר כנדרש .
רקע טוב לצבע הוא רקע מעט מחוספס. כך הידבקות הצבע ואחיזתו תהיה הרבה יותר טובה.
רקע חלק כמו מראה או רקע מבריק הוא רקע בעל אחיזת צבע נמוכה ביותר ואם יש רקע כזה יש לחספס אותו מעט באמצעים שונים כגון ניקוי חול או מברשת פלדה ידנית או מכאנית עד להסרת הברק וקבלת רקע מט , שאינו חלק במגע יד .
הכנה לצבע של מוצר קיים שהחליד
במקרה זה נדרש להסיר את החלקים הרופפים כגון ,צבע מתקלף ואם יש חלודה אז להסירה עד לקבלת ברזל נקי.
אם נמרח צבע ישירות ללא הכנה כלשהי ,הצבע ידבק לחלק הרופף שייפול או יפתח תחתיו חלודה .לכן חובה להסירו.
חשוב ביותר לשטוף את המוצר ולהסיר שכבות אבק חול ומלח שהצטברו עם הזמן.
השאיפה היא להשאיר על המוצר רק צבע או ציפוי שדבוק היטב ויכול לשמש תשתית טובה שעליו ניתן ליישם את שכבת הצבע שבחרנו.
לעיתים לא ניתן להסיר לגמרי את החלודה, לדוגמה במקרים בהם אין גישה נוחה לטיפול בעזרת מכשירים חשמליים או ידניים ולכן בלית ברירה נסיר את החלודה הקיימת ככול הניתן עד לקבלת שכבת חלודה יציבה ונטפל בה באמצעות חומר שנקרא ממיר חלודה (של טמבור או ש"ע ).
זהו חומר במרקם חלבי שבמגע עם חלודה יוצר תגובה כימית והופך את החלודה לחומר יציב ועמיד במרקם שחור , שיכול לשמש תשתית טובה למערכת צבע .
ניקוי חול
אחת משיטות הניקוי הטובות ביותר להכנת משטחי מתכת או מוצרי לצביעה היא שיטת הניקוי בהתזת חול .
זוהי פעולה הדומה להתזת מים בלחץ. במקום מים משתמשים בחול נקי ומסונן. כדי להתיז את גרגרי החול במהירות משתמשים בקומפרסור (מדחס) הדוחס אוויר ומשחרר אותו בלחץ גבוה וכך גרגירי החול נפלטים מצינור ההתזה בעוצמה גבוהה, פוגעים במשטח המטופל ומפוררים את השכבה העליונה במשטח, בדומה לפעולת הפגזה.
במקרה שהשכבה העליונה רופפת פעולת ההתזה מסירה אותה ומשאירה שכבה בריאה ויציבה . במידה והשכבה העליונה נגועה בחלודה או מלוכלכת, אזי פעולת ההתזה מסירה ביסודיות את החלודה (במידה ואינה עמוקה ) ואת הלכלוך.
בסופו של התהליך (ולאחר שטיפה במים ויבוש ) מתקבלת שכבה חלקה יציבה ומחוספסת מעט, המתאימה לקלוט את מערכת הצבע .
יתרונות השיטה הם רבים: מתקבל ניקוי יסודי היות והחלקיקים הזעירים מגיעים גם לפינות שלא ניתן להגיע אליהם בניקוי מכני או ניקוי ידני.
המראה המתקבל לאחר הפעולה הוא מראה אחיד . כמו כן , הספק העבודה גבוה יותר לעומת פעולה ידנית או מכאנית וכמובן המאמץ המושקע ע"י המפעיל הוא הרבה יותר נמוך לעומת ניקוי ידני .
לשיטה זו ישנם גם חסרונות: הציוד המשמש לביצוע העבודה יקר.
הפעולה יוצרת אבק ושאריות חול המזהמים את הסביבה. החול מכיל סיליקה חופשית (קוורץ ) ובזמן הפעולה הסיליקה משתחררת בצורת אבק מסוכן המזיק לבריאות, דבר המחייב נקיטת אמצעי בטיחות מחמירים בכול הקשור לניקוי בחול המכיל סיליקה.
כיום השימוש בניקוי חול המכיל סיליקה מחייב קבלת היתר .
ניתן לפתור את בעיית האבק המזיק ע"י שימוש בחול שאינו מכיל סיליקה או להשתמש בגרגרים מחומרים אחרים כגון בזלת, זכוכית, חומרים קרמים או גרגרי מתכת.
כמו כן, ניתן לפתור את בעיית האבק ע"י שימוש במכשיר משולב המתיז מים בשילוב חול.
גם במקרה זה יש להתייחס מבחינה בטיחותית לסביבה בה מבצעים את הניקוי ולדאוג לניקוז המים וככול הניתן למחזור החול או החומר המותז וכן תמיד לנקוט באמצעי הגנה וזהירות של המפעיל עצמו.
בסרטון הבא ניתן לצפות בתהליך ניקוי חול משולב בלחץ מים ,של מתקן מתכת . כפי שניתן לראות בסרטון, יש אנשי המקצוע הנוהגים לשלב בערכת השטיפה בלחץ מים ("גרניק"), אביזרי קצה המותאמים לניקוי חול.
בציוד כזה ניתן להשתמש כאשר מדובר בעבודות נקודתיות ולא מורכבות שבהן לא נדרש לחץ גבוה במיוחד לביצוע הניקוי.
כך ניתן לקבל אפקט של התזת מים משולב בחול, שהוא חזק יותר משטיפה בלחץ מים בלבד.
הדבר נותן פיתרון ניקוי מצוין במקרים רבים, ובעלויות נמוכות יחסית וללא בעיית האבק המזיק. ככול שהעבודות מורכבות יותר וככול שהחומר קשה לניקוי ולהסרה נזדקק לאנשי מקצוע בעלי מכונות מקצועיות ויקרות יותר, המשלבות חול ומים בלחצים יותר גבוהים וכמובן יש לכך השפעה על העלויות.
במאמר הבא נתייחס לסוגי הציפויים/צבעים הקיימים להגנה על מוצרי פלדה ואופן היישום .