פעם רוב החצרות בבניינים המשותפים היו פתוחות ביחס למרחב הציבורי, וכך גם מגרשי החנייה ששייכים לדיירים. ישראל הייתה מדינה קטנה, כולם הכירו את כולם, ובהתאם אף אחד כמעט לא חשש מפני ניצול לרעה של השטח שלו. היום, כידוע, המצב שונה לגמרי, ובהתאם ביותר ויותר בניינים משותפים הדיירים בוחרים לבנות גדר סביב שטח הבניין ו/או לתחום את מגרש החנייה שלהם בעזרת שער חשמלי. בחירת שער כזה מחייבת מחשבה מעמיקה, ובפרט לגבי הנושאים הבאים:
סוג השער
יש שני סוגים עיקריים של שערים לבנייני מגורים – שערים חשמליים שנעים על גבי מסילה בתנועה אופקית, ומחסומים שעולים ויורדים בהתאם לצורך.
שער חשמלי הוא פתרון מסיבי יותר, ולכן הוא גם איטי יותר, כלומר הפתיחה והסגירה שלו מחייבות התאזרות בסבלנות. מחסום עולה ויורד במהירות, אולם הוא פחות עמיד ובפרט עלול להיגרם נזק לקפיץ או לזרוע עקב הפעלת לחץ על המחסום.
שער חשמלי מונע גם כניסת בני אדם (אלא אם כן הם מזנקים מעליו) ואילו מחסום מיועד רק למניעת כניסת מכוניות אל מגרש החנייה ששייך לבניין. הבחירה היא בכל מקרה בהתאם למאפיינים של השימוש הצפוי בפתרון ולהעדפות הדיירים או נציגיהם.
השתלבות עם הסביבה
התקנת מחסום או שער חשמלי חייבת להתבצע תוך הקפדה על שילוב מוצלח עם הסביבה. התקנת שער חשמלי מחייבת כמובן מקום פנוי לתנועה שלו כשהוא נפתח על-מנת לאפשר לדיירים להיכנס או לצאת עם המכונית. אם כבר ישנה גדר היקפית, חיבור השער לגדר חייב להיות מדויק. בבניינים שבהם עדיין לא מותקן שום דבר מסביב לשטח הבניין, קל יותר ליצור פתרון כולל שגם יספק את הצורך הפונקציונלי וגם ייראה מרשים.
עוצמת המנוע
באופן טבעי ככל שהמנוע חזק יותר, כך תנועת השער או המחסום תהיה מהירה יותר. בעידן של גירויים מהירים וקוצר רוח של כמעט כל אחד ואחת כשאנחנו נאלצים לעצור, גם אם לפרק זמן קצר, זהו כמובן יתרון משמעותי. יחד עם זאת כדאי לזכור שמנוע עוצמתי יותר יהיה גם יקר יותר – כך שהדיירים למעשה נדרשים לבחור עד כמה הם מוכנים להשקיע כדי לקצר את ההמתנה בכל כניסה ויציאה לחנייה.
שירות מקצועי ומהיר
בחירת שער או מחסום והתקנתם הם רק השלב הראשון. כמו כל מוצר, גם השערים מהסוגים השונים עלולים לסבול מתקלות שונות לאורך השנים, ולכן חשוב לוודא מראש מהי רמת השירות של החברה שמבצעת עבורכם את ההתקנה.
בהתאם כדאי גם לציין בחוזה באופן מפורש מהי תקופת האחריות ומה היא כוללת, וכן מהי עלות ביקור טכנאי בתום תקופת האחריות. עוד חשוב לציין בהקשר זה כי לפי האגודה לתרבות הדיור, אם רוב בעלי הנכסים בבניין (כלומר 51% או יותר) מסכימים על התקנת שער חשמלי או מחסום – על שאר הבעלים לשתף איתם פעולה ולקחת חלק במימון הפרויקט.
המאמר נכתב באדיבות חברת האחזקה 'אינטר'. בקרו באתר החברה: https://intergamma.co.il/